"DOLOR, AMOR, PASSIÓ, COQUETERIA, UN CONCERT QUE PASSA PER TOTES LES PASSIONS QUE EXPERIMENTEM

Castell de Peníscola a les 22’30h de la nit, festival de Música Antiga i Barroca de Peníscola que celebra la seua XXII edició. Nit d’estiu amb una humitat del 80% que fa que tot el públic comente de la calor que fa i quant han suat pujant al Castell, fins que la llum baixa i els músics ixen a l’escenari. Es fa el silenci,ens oblidem de la calor i comencem a disfrutar.

Sobre l’escenari La Dispersione, grup que naix a 1999 dedicat a la interpretació de repertori musical europeu dels segles XVII i XVIII. Comencen el concert amb unes composicions instrumentals que són adaptacions de Flores de Música, una recopilació en quatre volums de músiques, moltes d’elles anònimes, de finals del segle XVII i principis del XVIII realitzada pel franciscà Antonio Martín i Coll, que era l’organista de San Francisco el Grande en Madrid.

Poc després de començar completa el conjunt artístic Erika Escribà, soprano de dilatada experiència i que ens oferí unes interpretacions plenes de qualitat i expressivitat.

El programa preparat estava centrat en la Sarsuela barroca espanyola i més en concret en composicions de Antonio Líteres i José de Nebra, els dos principals representants de la música escénica espanyola del segle XVIII. En paraules d’Erika Escribà, el repertori es va triar per la bellesa de les composicions. “Les àries són molt boniques i encara que totes estan relacionades amb temes mitològics, en realitat parlen de les mateixes passions humanes que després es traslladaran al món de l’òpera i la sarsuela posterior”

Tant el director de la Dispersione Joan Baptista Boïls, que ho comentà durant el concert, com Erika, coincideixen en apuntar que aquest gènere de sarsuela barroca no és molt comú als programes dels concerts de música clàssica. Segons Erika, aquesta absència es pot deure a les característiques d’aquestes obres, ja que són peces que es desenvolupen en una tessitura greu per a una soprano però que a la vegada requereixen d’una gran agilitat, expressivitat i lirisme per a la seua interpretació. Per tant, hi ha poques cantants que per tesitura puguen interpretar aquest repertori i potser aquest és el motiu de què es programe tan poc, per què bellesa li sobra a les peces per a ser programades. De fet, l’altre motiu que pot influir en l’escassetat de programes de sarsuela barroca, és que tradicionalment la sarsuela sempre es considera un gènere menor. “Én realitat, la sarsuela barroca espanyola és d’una riquesa abrumadora. “

“Al llarg del concert hem passat per tot tipus d’emocions: el dolor, l’amor, la passió, la coqueteria, en realitat per totes les facetes que tenim els éssers humans i amb les que hem de viure i aprendre al llarg de la vida”.

La sarsuela barroca ja era capaç de representar totes les passions humanes i a més a més dotant-les d’eixes característiques pròpies de la música barroca com són omplir de color i caràcter a aquestes obres. "Pense que aquests concerts són l’inici d’un camí a recórrer. És un gènere desconegut per a molta gent i cal traure’l per tal que es faça més comú. S’està fent progressivament. "

La unió d’Erika amb La Dispersione va crear un ambient molt especial. Sens dubte es notava perfectament que han treballat junts moltes voltes i que gaudeixen de la “companyía” mútua sobre l’escenari. De fet han gravat junts un disc, El mundo al revés, de tonadilles escèniques de Blas de Laserna publicat pel segell Enchririadis. Erika ens confessà com gaudeix cantant amb la Dispersione, ja que “a més a més de ser molt bons músics, de cuidar cada detall i ser grans professionals, com a grup humà són encara millors i per això cada volta que he de cantar amb ells, sóc feliç”. Aquesta complicitat es transmetia perfectament al públic i ens va fer gaudir encara més de les peces interpretades.

“M’agrada molt estar a prop del públic. Hi ha moments en el que estic cantant amb un sentiment molt interior i he d’evadir-me de tot el que tinc al voltant però en molts altres moments és imprescindible crear una comunicació amb el públic. La proximitat et permet fer al públic còmplice de la història que estàs contant. Has de connectar i mirar als ulls i transmetre i també ser capaç de rebre l’energia que t’arriba tant dels músics com del públic”

En reusm, un concert de gran qualitat artística i humana en un entorn molt especial. El Festival de Música Antiga i Barroca de Peníscola continúa fins al dia 12. Podeu concultar tota la programació en aquest enllaç: http://ivm.gva.es/es/festival-internacional-de-musica-antigua-y-barroca-de-penyiscola.html

Entrades destacades
Entrades recents
Arxiu
Segueix-nos
  • Black Facebook Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black YouTube Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey YouTube Icon